Direktlänk till inlägg 31 mars 2011

NU ÄR DET KONSTATERAT

Av judi - 31 mars 2011 06:45

 

Igår fick jag det brev som jag inte ville ha


Du har en mutation i en av dina gener som ger dig


ALS


Denna mutation i genen SOD1 har tidigare hittats hos många patienter och är den vanligaste orsaken till karakteristisk typ av 


 ALS


med sakta progress och lång överlevnads tid


Vad betyder nu detta ??


Jo jag har ALS


Men ??


Vad  skall jag säga till mina barn ??


Kommer dom också att få

ALS ?

 


Det kan man inte veta

enligt dom genetiska lagar som är så kan man ha genen men inte sjukdomen


och det i sin tur kallas för


Epigenetik


betyder i stort sätt att utifrån kommande orsaker kan


släcka och tända gener



Det här är förstås intressant eftersom konsekvensen är


att saker som kostvanor, exponering för miljögifter och


bruk av mediciner påverkar vilka gener som används i kroppen.


detat gäller inte bara den enskilda individen

utan även barn och barnbarn; detta fenomen har


observerats i Holland, där barn som föddes under svåra svältförhållanden i samband med andra världskriget


har fått betydligt sämre hälsa än de barn som föddes före och efter svältperioden.



De undernärda fostren har även senare i livet betydligt högre risk för många sjukdomar, t.ex cancer, diabetes och allergier.

 


Dessutom har deras barn också större risk för sjukdom;


epigenetiken gör alltså att vårt levnadssätt påverkar framtida generationer


Det är ett oomstritt faktum att epigenetiken är i färd


med att i grunden förändra många av våra hemvanda perspektiv inom alla former av biologi, särskilt medicin.


Anledningarna till detta konstaterande är många.



Exempelvis kontrollerar epigenetiken när, var och hur ett arvsanlag uttrycks under tex fosterutvecklingen .



Eftersom dessa cellminnen kan nedärvas stabilt från en cell till en annan

är

epigenetiska tillstånd  – till skillnad från genetiska –

 

reversibla och dynamiska.=(omvändbara ,påverkbara )


  


Detta betyder altså att det är inte säkert att mina barn får als


för att minimera utbrottet 

skall dom leva ett så lugnt liv som möjligt och inte utsätta sig för gifter

enkelt utryckt


(mer om detta vid annat tillfälle med arv och epigenetik)

 
 
Maria

Maria

31 mars 2011 12:35

Tur i oturen kanske man ändå kan säga, för att du har den långsamma varianten. Det är svårt att förstå detta med ärftlighet och genetik tycker jag. Jag har inte den ärftliga genen, men min far och en bror till honom hade ALS.

http://www.yesboxalright.blogg.se

judi

31 mars 2011 16:42

jasså är du med i någon forskning ??
den ärtfliga als formen som jag harnedärvs ressesivt det finns ca 140 olika mutationer
Betyder att båda föräldrarna skall ha den för att jag skall få sjukdomen

 
Maria

Maria

31 mars 2011 17:04

När jag undersöktes för misstänkt ALS skickades mitt blod till Umeå där det forskas på ärftlighet eftersom det fanns ALS i min släkt. Men svaret därifrån blev att jag inte har den ärftliga genen. Det i sin tur gjorde att jag kunde negligera faktumet att jag har ALS ett tag till. Trodde jag "klarat mig". Jag har senare hört av en neurolog att 10% har ärftlig ALS, men att man bara kan identifiera ca 1% av dem via generna än så länge.

http://www.yesboxalright.blogg.se

judi

31 mars 2011 17:15

så det var nytt för mig.
Att ha den genetiska formen är ju att ha fått det från båda föäldrarna
och jag vet inte eller känner ingen i släkten som har denna sjukdomen .Kanske för att dom har dött av andra orsaker och eller att det aldrig har brutit ut enligt ssk som jag pratade med sa att man kan vara kring 80 år när man får denna ärftliga sorten och att den går 1500 år tillbaka i tiden

 
Spanaren

Spanaren

4 april 2011 08:08

Läser att Maria säger att du har den långsamma sorten och då säger jag som henne ... tur i oturen. Detta med maten och miljön är något som jag tror stenhårt på. Många skandaler tystas också ned ... tror jag! Att försöka att laga sin egen mat så lågt det går tror jag är det bästa men helt säker är man aldrig. Trots ett tråkigt besked så är det nog skönt att veta ... trots allt! /kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

judi

4 april 2011 09:02

Jo så är det så lite fätrdig mat sommöjligt sedan vad det kommer an på miljön så vet man ju aldrig vad som triggat igång det hela för man kan ju vara anlags bärare utan att bli sjuk

 
Spanaren

Spanaren

4 april 2011 12:39

Något som jag har tänkt på att det är många i min ålder och i min närhet som inte kunde få barn. Kan det tänkas vara något som slapp ut i luften på den tiden som vi inte ännu vet om? Bara en tanke! Kram kompis/ kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

judi

4 april 2011 13:20

ibland så undrar jag vad det var som utlöste det hela du är född samma år som jag 55 förmodar jag
Jag känner andra i samma ålder som har problem med att få barn själv fick jag en del missfall samt ett barn som dog efter förlossningen innan jag fick mina tvilling tjejer .
Enligt vetenskapen är det inte säker att man alltid blir sjuk även om man har en genförändring och den kan ju oxå bero på en förgiftning under en graviditet

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards