Direktlänk till inlägg 21 februari 2011

Assistans?

Av judi - 21 februari 2011 09:06

Idag blir det spännande att se om jag får hjälp med assistans Jag har svårigheter med det mesta just för att jag går så dåligt och att jag har svårt att greppa med händerna samt att jag är snabbt ut tröttbar Idag kommer det en dam från kommun till mig för att samtala om Assistans den nya lagens tillägg som följer 

 

/Träder i kraft I:2011-01-01/ Insatserna för särskilt stöd och service är
1. rådgivning och annat personligt stöd som ställer krav på särskild kunskap om problem och livsbetingelser för människor med stora och varaktiga funktionshinder,
2. biträde av personlig assistent eller ekonomiskt stöd till skäliga kostnader för sådan assistans, till den del behovet av stöd inte täcks av beviljade assistanstimmar enligt 51 kap. socialförsäkringsbalken,
3. ledsagarservice,
4. biträde av kontaktperson,
5. avlösarservice i hemmet,
6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet,
7. korttidstillsyn för skolungdom över 12 år utanför det egna hemmet i anslutning till skoldagen samt under lov,
8. boende i familjehem eller bostad med särskild service för barn eller ungdomar som behöver bo utanför föräldrahemmet,
9. bostad med särskild service för vuxna eller annan särskilt anpassad bostad för vuxna,
10. daglig verksamhet för personer i yrkesverksam ålder som saknar förvärvsarbete och inte utbildar sig. Lag (2010:480).

 Det har nu varit väldigt kontroversiellt hur den har bedömts vad man kan Kan du föra en gaffel till munnen har det varit ett tecken att du kan äta om du är blind och inte kan gå har inte förämndrat utan man har inte i sådana fall beviljat assistans

Håll tummarna för mig idag behövs det  

 
 
Spanaren

Spanaren

21 februari 2011 13:26

Håller tummar och tår :-)
Visst blev du glatt överraskad över av allt du få eller kommer att få?
/kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

judi

21 februari 2011 15:49

Jag blev beviljad ledsagare ca 5-7 timmar per vecka samt att jag skall ansöka skriftligt angående assistans

 
Spanaren

Spanaren

21 februari 2011 20:11

Bra :-) Hur känns egentligen det att ta emot sådana här beslut om jag får fråga så intima saker? /kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

judi

3 mars 2011 12:15

Först förstod jag inte sedan kände jag att jaa det är så sakta men säkert försvinner jag

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards